Borgerrådgiver søges til at bygge bro mellem Ringsted Kommune og borgerne

dato

Ringsted Kommune er på udkig efter en selvstændig, serviceminded person, der kan styrke samspillet mellem kommunen og borgerne. Borgerrådgiven ansættes af Byrådet og fungerer i det daglige uafhængigt af den kommunale organisation.

Om jobbet
Du vil indgå i et team bestående af 2 borgerrådgivere med hver deres erfaringsmæssige baggrund, der kan supplere hinanden i sagsbehandlingen.

Kerneopgaven består helt overordnet i at hjælpe kommunens borgere og samtidigt gøre Ringsted Kommune bedre. Ambitionen er, at mødet mellem kommunen og borgeren bliver så velfungerende som muligt, og som borgerrådgiver bliver din opgave at styrke begge parter i dette møde.

Som borgerrådgiver skal du rådgive, vejlede og hjælpe borgere, der enten er utilfredse eller på anden måde møder udfordringer i mødet med Ringsted Kommune. Du skal bygge bro imellem kommunen og borgeren, så borgeren får den nødvendige hjælp og føler sig set, hørt og hjulpet. Det vil sige eksempelvis rådgivning om, hvor og hvordan borgeren kan henvende sig til kommunen, hjælpe borgeren med at forstå afgørelser, informere om muligheder og rettigheder, og lignende.

Derudover er en vigtig opgave at bidrage til, at eventuelle forvaltningsmæssige udfordringer eller uhensigtsmæssigheder bliver adresseret i den videre udvikling af kommunens sagsbehandling og personlige betjening. Ringsted Kommune stræber efter, at borgerne skal føle sig mødt, hørt og ordentligt behandlet af kommunen. Her spiller borgerrådgiveren en væsentlig rolle som bindeled, med indflydelse på den løbende udvikling af kommunen.

Borgerrådgiverne har muligheden for at tage sager op på eget initiativ, hvis de bliver opmærksomme på forhold, der giver anledning til nærmere undersøgelse.

Der skal hvert år udarbejdes en årsberetning til byrådet.

Sidst men ikke mindst skal du profilere borgerrådgivningsfunktionen i forhold til borgerne såvel eksternt som internt i kommunen. Det være sig igennem ringsted.dk, relationsopbygning, via fremmøde ved relevante arrangementer mv.

Stillingen er en deltidsstilling, hvor den anslåede arbejdstid er ca. 20 timer om ugen. Det præcise timetal aftales nærmere ved ansættelse.

Hvem er du?
Du er velbevandret i sagsbehandling og sagsbehandlingsregler i det offentlige. Du har en god forståelse for de juridiske aspekter og udfordringer, der kan opstå i samspillet mellem borgeren og sagsbehandleren, og du er dygtig til at kommunikere skriftligt såvel som mundtligt med mennesker, der har forskellige forudsætninger og vilkår. Du formår at agere objektivt og neutralt, samtidigt med at din tilgang til borgerne er tillidsvækkende og anerkendende. Du har erfaring fra offentlig forvaltning og er formentligt uddannet jurist eller lignende. Anden uddannelsesmæssig baggrund kan også være relevant, så længe du har solid erfaring med de juridiske aspekter af offentlige forvaltning.  

Vi tilbyder
Borgerrådgiverfunktionen har stor opbakning og respekt fra både Byrådet, ledelse og medarbejdere. Jobbet vil have en stor variation og spændvidde i opgaverne og den ene dag vil sjældent komme til at ligne den næste.

Du bliver en af to borgerrådgivere. De to borgerrådgivere indgår i et selvstændigt team og sammen dækker opgaverne. Der vil være mulighed for stor indflydelse på opbygning af teamet, dets identitet og opgaver.

Teamet har personalemæssigt ophæng til Team Jura og Politisk Service, som er en del af den tværgående stabsfunktion Digitalisering, Jura og Kommunikation, der ligesom borgerrådgiverfunktionen arbejder på tværs af forvaltningsgrenene og derfor kan hjælpe med at opbygge relationer, mv.

Derudover tilbyder vi:

  • En spændende hverdag med indflydelse på arbejdsopgaver og stor selvstændighed
  • En udfordrende og afvekslende stilling med gode muligheder for faglig og personlig udvikling
  • En familievenlig arbejdsplads
  • Personalegoder i form af bl.a. flekstidsordning, samt frugt- og massageordning.

Løn og ansættelsesvilkår
Stillingen er en deltidsstilling på ca. 20 timer, der aflønnes efter arbejdstid, samt gældende overenskomst og med udgangspunkt i dine kvalifikationer.

Er du interesseret?
Vi bryster os af, at Ringsted Kommune er Midt i mulighederne. Det betyder blandt andet ideelle transportmuligheder i alle retninger med både offentlig transport og bil, f.eks. under en halv times transporttid fra København eller Vordingborg med offentlig transport.

Alle spørgsmål omkring stillingen bedes rettet til Chefjurist Sandra Jakobsen på tlf. nr. 91 16 80 78.

Vi forventer at afholde 2 ansættelsessamtaler. 1. samtale afholdes den 20. oktober, og 2. samtale afholdes den 24. oktober. Kandidater, der går videre til anden samtale, inviteres til at gennemføre en personlighedstest og kandidaterne bliver ligeledes bedt om relevante referencer.

Det er en del af Ringsted Kommunes ansættelsespolitik at fremme ligelig kønsfordeling og etnisk ligestilling. Vi opfordrer både personer med dansk og anden etnisk baggrund til at søge den opslåede stilling.

Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Ringsted Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Ringsted Kommune, Sct. Bendtsgade, 4100 Ringsted

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 06-10-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/b8e6f460-c763-40f7-827f-6e600d34098b

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet